Data, Data, Data

20 mei 2019 - Clayton, Australië

Onderzoek

Lieve kinderen van groep 7 (en anderen geïnteresseerden) Zoals de titel al doet vermoeden ben ik de afgelopen twee weken heeeeeel veel bezig geweest met de data van het onderzoek. Eind Juni moet namelijk alles verwerkt zijn en de mensen hier krijgen daarom nu al een beetje stress. In de weken waarin we geen deelnemers hebben (zoals de afgelopen twee weken) is iedereen dan ook druk met het op een juiste manier samenvatten van alle data. Er is namelijk een hele hoop data. De deelnemers zijn twee keer een week op het lab waarbij ontzettend veel data verzameld wordt. Naast de uitkomsten van de testen en de hersenactiviteit wordt namelijk ook alles vastgelegd. Wat ze hebben gegeten, hoe alert ze zich voelden tijdens de testen en wat de temperatuur in de kamers was. Zo zijn er nog een heel aantal van dit soort dingen die bijgehouden worden. Dat is heel goed want misschien vind je daarin straks wel de verklaring van je resultaten. Als je bijvoorbeeld ziet dat een van de deelnemers de testen veel slechter heeft gemaakt dan de rest kun je gaan kijken of je dat misschien kunt verklaren. Als je dan in de notities leest dat deze deelnemer altijd heel weinig at kun je aan het einde aan mensen uitleggen dat deze deelnemer misschien gewoon niet genoeg energie had voor de testen. Dit zijn wel altijd dingen die je zegt met misschien ervoor omdat je ze niet zeker weet, maar het een reden kan zijn voor een rare uitkomst.

Naast dat het heel goed is dat alles zo strak vastgelegd wordt levert het ook wel veel werk op. Daarnaast blijven het natuurlijk mensen die dit werk doen en worden er wel eens fouten gemaakt. Zo krijgen bestanden bijvoorbeeld per ongeluk een andere naam of ander tijdstip. Dit levert dan een hele zoektocht op naar het juiste bestand. Zo heb de afgelopen week de honger-schalen verwerkt. De deelnemers hier wordt elk uur gevraagd (via de ipad) hoe hongerig ze zijn. Al deze antwoorden moeten dan in een bestand worden neergezet. Dan alleen wel onder de juiste deelnemer, de juiste dag en het juiste uur. Gezien er hier en daar wel eens wat typ fouten gemaakt worden of een hongerschaal vergeten wordt is dit best een zoektocht.

Naast de data verwerking heb ik de afgelopen twee weken ook veel gebeld. Er moeten namelijk ook nieuwe deelnemers gevonden worden en die moeten wel aan ons eisenlijstje voldoen. Mensen met interesse in het onderzoek melden zich aan via de website en komen hier een database terecht. Daar vind ik dan hun telefoonnummer om ze vervolgens te bellen. Ik leg ze dan rustig uit wat de studie precies inhoudt en we lopen samen een screening door. Dit houdt in dat ik ze allerlei vragen ga stellen om te kijken of ze mee mogen doen aan de studie. Zo mogen ze bijvoorbeeld geen avond/nachtdiensten hebben gewerkt in het afgelopen jaar en moeten ze op een bepaalde tijd gaan slapen en opstaan. Als alles goed is krijgen ze een link toegestuurd met nog een vragenlijst. Als ook daarin alles goed is worden ze uitgenodigd om mee te doen.

De laatste week ging dit bellen even iets hectischer omdat iemand die deze week mee zou doen aan het onderzoek niet meer mee wilde doen. We moesten dus heel snel op zoek naar iemand die nog wel mee kon doen. Het liefst doen we namelijk drie deelnemers tegelijk. Dan kunnen ze een beetje gezellig met elkaar de tijd tussen testen door brengen en hebben we in dezelfde tijd meer mensen kunnen onderzoeken. Gezien meedoen aan onderzoek altijd vrijwillig is kan iemand op elk moment beslissen dat ze er mee willen stoppen. Dat zorgt alleen wel voor wat stress bij de onderzoekers ;). Het lastige is alleen dat de mensen een week thuis hun slaapschema (opstaan en naar bed gaan) moeten bijhouden dus dat je eigenlijk een week voor dat ze op het lab komen al moet beginnen. Even dachten we dat we iemand gevonden hadden maar dat ging op het laatste moment niet door.

Dus met twee deelnemers zouden we deze week van start gaan, alleen toen wilde op zondag een van de andere ook niet meer mee doen. Nu hebben wij er dus maar 1. Dat is wel spannend want in de eerste nacht wordt altijd gekeken of iemand wel "gezond slaapt". Dat houdt in dat ze niet zomaar mogen stoppen met ademhalen tijdens het slapen (ja, er zijn mensen die dit doen zonder dat ze het weten). Zo zijn er nog een aantal dingen die niet gezond kunnen zijn aan het slapen maar het ademhalen is eigenlijk wel de belangrijkste. Als in de eerste nacht blijkt dat iemand niet "gezond slaapt" kunnen ze niet verder mee doen aan het onderzoek. Dan hebben we dus niemand. De mensen zijn hier nog even aan het beoordelen of onze deelnemer gezond slaapt maar voor nu ziet het er goed uit. We hebben er dus in ieder geval 1.

Ik ben deze week begonnen met twee nachtdiensten. Omdat de mensen op het lab slapen moet er altijd iemand aanwezig zijn gedurende de nacht. De regel is daarnaast dat je dit nooit alleen mag doen want als je in slaap valt is er nog niemand die goed oplet ;). Wij zitten hier dus met zijn tweeën in de nachtdienst. We moeten hier en daar wat registreren en als de deelnemer in de korte slaap ronde zit (waarbij ze maar 3 uur mogen slapen) moeten we ze ook wakker houden. Daarbuiten is het vooral kijken of alles goed gaat met de signalen van de EEG (hersenactiviteit) en opletten dat alles goed gaat met de deelnemer. Er is dus veel minder te doen dan overdag terwijl je ook het liefste wil slapen. Ik schrijf deze blog dan ook in het midden van mijn nachtdienst (het is hier nu 4 uur 's nachts) om zo een beetje wakker te blijven. Ik zet hierna netflix maar weer even aan denk ik.

Je bent binnen het onderzoek dus altijd afhankelijk van de mensen die meedoen. Dat kan er toe leiden dat alles dus iets minder soepel verloopt, maar ook dat hoort er allemaal bij!

IMG_0432IMG_0434IMG_0433

Zo zien de kamers van de deelnemers eruit. Natuurlijk maken we het bed even netjes op als ze komen ;)

IMG_0463En hier zitten wij dan alles in de gaten te houden.

De leef

Mocht je het stukje hierboven overgeslagen hebben. Ik zit midden in mijn 2e nachtdienst, dus sorry voor eventuele gekke fouten. Ik heb enigszins slaap tekort ;).

We doen deze keer eerste even een rondje reacties beantwoorden want ik vind gek om die te lezen maar niet te reageren. Dus zonder duidelijke volgorde:

Ik heb de app gelijk gedownload Sandra, Super handig! Dank! Oh, en dat boek is geschreven door een van de goden van het slaaponderzoek blijkbaar. Toen ik er hier naar vroeg kende iedereen hem.

Narcissen heb ik hier nog niet gezien, wel een hele hoop andere gekke planten en dieren ondertussen ;).

En ja, het is hier werkelijk prachtig.

De afgelopen week hadden we op het lab weer een dataweek. Dat is eigenlijk best relaxt want dan mag ik mijn eigen tijden bepalen zolang ik maar 8uur op een dag draai. Zo kom ik elke dag tussen 08:30-09:30 aan fietsen om hier een douche te nemen en de werkvloer op te gaan. Ik word hier op het lab ook eindeloos volgestopt met eten dat ik niet ken. Bijna elke dag komt er wel iemand aan met: " Oh, hebben jullie dit in Nederland? Dit moet je echt proeven!". In deze weken gaan we ook zo nu en dan uit lunchen of wat eten na het werk dus een grote gezelligheid. Daarnaast heb ik op voedsel gebied ook een kleine crisis want mijn hagelslag en muisjes zijn de maandag opgegaan. We zijn nu dus maar overgestapt op pasta en jam.

Afgelopen weekend heb ik op zondag heel rustig aan gedaan als voorbereiding op mijn nachtdienst. Op zaterdag ben ik maar weer eens naar buiten gegaan om een van de hotspots hier in het gebied te bezoeken. Ik word van dit land echt belachelijk actief.
Dit keer een georganiseerde tour in plaats van een gehuurde auto maar wel met een van de mensen van het grampians avontuur. Vrij vroeg 's ochtends zat ik in de metro op weg naar het meeting point, daar kwam ik natuurlijk als echt Nederlander te vroeg aan. Niet veel later kwam de bus en mijn grampians maat aan en konden we in de ietwat kleine bus vetrekken richting philip island. Dat is een eilandje wat op ongeveer twee uur rijden van het centrum van Melbourne ligt. Dit eiland heeft ook weer een prachtige natuur maar de grootste trekpleister hier zijn de pinguïns. Als de zon ondergaat komen hier namelijk pinguins vanuit het water het strand op opzoek naar een bed.

IMG_0453IMG_0443IMG_0449

Jahaha weer een kustlijn

Na een hike langs de kustlijn en een lunch aan het strand vertrokken we dan ook naar de pinguin parade. Dit was echt geweldig. De pinguins komen in groepjes het strand op om zich daarna over het gebied achter het strand te verspreiden. Als je vanaf het strand terugloopt naar de auto/bus zie je ze dus ook nog overal rond lopen. Dat is eigenlijk ook wel het leukste. De aankomst op het strand is tof maar gezien het donker is en je wat verder zit kun je ze niet altijd even goed zien. Op de terugtocht kan je ze bijna aanraken (wat natuurlijk niet mag eh). Wat ook niet mag is foto's maken, ook niet zonder flits. Dus wat doen natuurlijk alle toeristen (vooral die met die bijzondere ogen), precies foto's maken. De beestjes lijken hier geen last van te hebben behalve als mensen hun flits niet uitgezet krijgen (tot 4x toe). Over het park heen lopen ook continu rangers die vertellen dat geen foto's mag maken en zachtjes moet doen om de beestjes zo min mogelijk te storen. Ik heb dan ook geen foto's gemaakt maar zal er een paar van hun website toevoegen ;).

IMG_0455

Pinguinsssss (de eerste foto is van iemand van de tour die wel foto's nam)

Deze week ben ik dus begonnen met twee nachtdiensten. Dit is een interessante ervaring en hoewel ik van de eerste nacht weinig last had begin ik nu toch wel enigszins vermoeid te raken. Ik hoef gelukkig nog maar 2,5 uur en ben morgen (uh, vandaag dus) heerlijk vrij. Ironisch ook wel dat er hier genoeg onderzoeken lopen naar het effect van nacht en avonddiensten (is niet zo heel goed voor je) maar wij er wel vrolijk mee door gaan.

Joe, en tot de volgende!

1. Jetske dekjer:
    31 mei 2019
    Leuk om te lezen Marieke .