Eerste week

2 mei 2019 - Brighton East, Australië

Onderzoek

Dag lieve kinderen van groep 7 (en anderen geïnteresseerde),
Ik ben maandag begonnen met mijn eerste dag stage. Die begon met een "labmeeting". Dit is iets wat ze hier elke (bijna) maandag doen en waarbij steeds iemand anders iets presenteert over hun onderzoek. Dit zodat je ook weet wat voor onderzoek er nog meer gedaan wordt binnen de universiteit. Dit keer ging het over het slaappatroon van vluchtelingen en wat dat te maken had met wat ze hadden meegemaakt. Heel interessant omdat iets heel anders is dan wat ik doe. Zij kijken naar waar dat slaappatroon vandaan komt terwijl ik meer kijk naar wat dat slaappatroon met je doet. Daarnaast kijken wij niet specifiek naar vluchtelingen maar kan (bijna) iedereen bij ons meedoen.

Dan nu nog even wat meer over het onderzoek wat ik nu daadwerkelijk aan het doen ben. We kijken dus naar hoe goed je keuzes kan maken als je niet zo goed slaapt. Hiervoor blijven de mensen 4 dagen bij ons op het lab. Ze hebben dan een soort hotelkamer met een bed en aparte badkamer. Daarnaast is er ook een "Lounge". Dit is een soort woonkamer waar ze tussen de testen door kunnen zitten. Want ze krijgen een hele hoop testen per dag. Die testen eigenlijk allemaal kleine onderdelen van hoe jij beslissingen maakt. Zo zitten er testen in die kijken naar het logisch nadenken van de deelnemers maar ook testen die kijken naar hoe snel iemand reageert. Een ander voorbeeld is een test waarbij we kijken of mensen door hebben dat ze een verkeerde beslissing maken. Ze krijgen hierbij geschreven kleuren te zien zoals bijvoorbeeld "paars", "rood", "blauw". Dit staat dan ook in een bepaalde kleur geschreven. Ze moeten dan op de A-knop drukken als het geschreven woord en de kleur waarin het geschreven staat niet overeenkomen. Daarnaast moeten ze op de B-knop drukken als ze denken dat ze het fout hebben gedaan.

De deelnemers doen ongeveer 6-7 testen op een dag en het verschilt ook een beetje hoe lang die dan duren. We hebben op het moment twee deelnemers tegelijk, met allebei een eigen kamer. Tussendoor zitten zij dus samen in de lounge. Ze kijken hier over het algemeen samen films (veel lord of the rings), lezen wat of doen een spelletje.

Deze mensen worden bekeken in de normale conditie bekeken. Ze krijgen dus genoeg slaap en ook op het juiste moment. Dit mogen zij zelf alleen niet weten dus ze hebben geen klok op de kamer. Ook zijn er geen ramen en wij mogen ze ook niks vertellen over hoe laat het is. Dit houdt dus ook in dat we geen goede morgen mogen zeggen maar gewoon hallo. Dit was in het begin wel wennen waardoor ik gewoon maar niet al te veel zei, dan kon ik het ook niet fout doen. Ik ben er ondertussen helemaal aan gewend en betrap mezelf er nu op dat ik het thuis ook zo doe ;).

Aangezien deze mensen ook 's nachts op het lab slapen zijn er ook nachtdiensten. Die heb ik zelf nog niet gedaan maar er moet natuurlijk wel iemand aanwezig zijn bij de deelnemers. Daarnaast wonen deze mensen dus eigenlijk eventjes met ons. Dit houdt ook dat er andere dingen moeten gebeuren; zoals eten maken bijvoorbeeld. Dit is dus ook een van de taken van de onderzoekers en zo zie je maar dat er altijd meer bij komt kijken dan je denkt.

Vandaag (donderdag) was de laatste dag voor de deelnemers in het lab. Morgen en volgende week zijn er dus geen deelnemers aanwezig en gaan we kijken welke data we allemaal van ze hebben binnen gekregen. Dat zijn dus alle uitslagen van de testen die ze hebben gedaan maar ook weer de EEG (zoals ik dat ook in Nederland deed). Je kan je voorstellen dat bij vier dagen verblijf er heel veel data is.

Ik zou jullie ook nog wat vertellen over waarom die studie die ik eerst zou doen uitgesteld is. De apparaten die ze daar zouden gebruiken om dingen te meten bleken niet te werken. Ze zijn teruggestuurd naar de fabriek maar die kon het probleem ook niet zo 1,2,3 vinden. Dat maakt het wel lastig. Ondertussen zijn er nieuwe versies van de apparaten aangeschaft en de komende weken zal getest worden of die goed werken. Wel heel vervelend want die studie had in januari al moeten starten. Ze hebben dus al wel een hoop vertraging opgelopen. Ze hopen wel binnen twee à drie weken te gaan starten dus dan zal ik jullie daar ook wat over vertellen. We hadden het er al eerder over gehad dat er in de wereld van het onderzoek ook een hoop mis gaat. Dat hoeft dus ook niet altijd aan jou te liggen!

Ik zal binnenkort ook even vragen of ik foto's mag nemen van de kamers enzo. Dan kunnen jullie ook een beetje zien hoe het er hier uitziet.

Het leven aan deze kant van de wereld
(Ik probeer het wat korter te houden dan de vorige keer want ik heb klachten gehad ;))

Ik ben hier ondertussen helemaal gestetteld en ook al begonnen aan de dagelijkse routine van mijn stage. Voordat we het daarover gaan hebben zal ik jullie eerst nog vertellen over het museum dat ik zondag bezocht heb. Ik wilde niet naar een standaard museum gaan want dat vond ik wat saai als eerste museum. Ik ben dus naar de Old Melbourne Gaol gegaan. Dat is de oude gevangenis van Melbourne. Dit was echt heel tof. Je kan daar dus door een stukje van de oude gevangenis lopen en in een aantal van de oude cellen staan tentoonstellingen. Was ook echt super leip. Vroeger maakte ze namelijk gipsen hoofd afdrukken van de die geëxecuteerd werden. Zogenaamde death masks. Deze hadden ze van een aantal criminelen ook tentoongesteld staan met daarbij de verhalen over hun misdaden. Wel pijnlijk om te zien dat er relatief veel immigranten en aboriginals geëxecuteerd werden. Er was ook een tentoonstelling over de wetenschap van de verhangingen. Best luguber maar ook heel interessant! Ze moesten bij iedereen apart nadenken over de lengte van het touw etc om ervoor te zorgen dat iemand er niet eindeloos overdeed om te overlijden. Aan de andere kant was het ook wel fijn als mensen niet onthoofd werden. Was dus een super interessant museum!

Het was er alleen vrij donker dus heb op mijn analoge camera's weinig foto's gemaakt want die hebben wat meer licht nodig. Toen ik daar wegliep wilden ik een foto maken van de skyline maar toen waren de batterijen van een van de camera's leeg. Die had ik natuurlijk niet bij me maar had vrij snel vervanging gevonden in de stad.

Ik ben daarna doorgelopen naar de Royal botanic Gardens wat ook wel heel tof was om door heen te lopen. Ook hier geldt namelijk weer, die zijn echt heel groot. Hier liep ik ook al gelijk tegen mijn volgende camera probleem aan. Mijn rolletje was vol en ik had natuurlijk geen nieuwe bij me. (heb hem ook nog niet laten ontwikkelen) Ik heb die zondag zo veel geleerd over analoge fotografie ;). Daarna ben ik rustig weer richting huis vetrokken om me daar ene beetje voor te bereiden op mijn eerste dag stage.

IMG_0262IMG_0265IMG_0287IMG_0263
(Hier dus wat foto's van het museum, met death masks en botanic gardens)

Mijn stage is echt super tof en de mensen zijn ontzettend leuk en aardig. Enige probleempje was dat mijn dresscoat niet goed genoeg was om met de deelnemers te mogen werken. Hier kwam ik pas op dinsdag achter omdat ik mijn supervisor toen voor het eerst zag. Op maandag had ik dus gewoon wel met de deelnemers gewerkt en had niemand op lab daar ook iets van gezegd, oeps. De meiden van het lab hadden wel enigszins medelijden met mij toen ik het vertelde. Ik heb vervolgens de rest van de dag data-analyse gedaan wat redelijk saai was. Uit medelijden mocht ik wel een uur eerder weg, dus dat was wel heel tof. Vervolgens heb ik dit uur goed gebruikt om bij de H&M even wat blousejes te kopen. 60 euro lichter kon ik de volgende dag weer heerlijk aan de slag.

Ik draai gelukkig geen dagshifts (die beginnen om 07:00) maar begin om 09:00 of 10:00 uur. Ik moet ongeveer een uur tot anderhalf uur reizen naar stage dus dat is nog steeds wel vroeg genoeg. Ik heb sinds kort ook een fiets gekocht (wat al een heel avontuur op zich was) waardoor ik nu ook naar stage kan fietsen. Dat is alleen nog steeds een ruim uur en ze hebben hier iets andere infrastructuur dan in Nederland. Fietsen voelt dus ook iets minder veilig maar ook dit went snel. Weet nog steeds niet helemaal of ik op de goede delen van de weg fiets maar leef nog steeds dus ik denk dat het goed gaat. Daarnaast is het hier ook minder vlak dan in Nederland dus was wel wat zwaarder dan het tochtje naar het Revius vroeger. Ik begin mijn dagen ook elke dag nog met toast (want normaal brood hebben ze niet echt) met hagelslag en muisjes. Dank lieve welpen!

IMG_0291

Dinsdagavond ging ik na de blousejes de fiets ophalen in een andere gedeelte van de stad. Hij had alleen geen lichten maar het was ondertussen al wel donker geworden. Ik heb dus met wat ducktape en wat gekochte zaklampen prachtige verlichting op mijn fiets gebouwd. (Eens een scout, altijd een scout) De tocht naar huis was 1,5uur en ging over een ferry. Eenmaal daar aangekomen was die alleen al dicht (beetje jammer dat). Dus ben ik naar het eerste beste metrostation gefietst en daar met fiets de metro ingestapt. Geen idee of dit mocht, maar ja ik moest toch op een manier thuiskomen. Niemand heeft er verder iets van gezegd en ben dus netjes met de metro thuisgekomen. Daar moe maar voldaan mijn bed ingestort, waar de volgende ochtend de wekker om 08:00 ging (uitslapen!!!).

BABBC8E6-FFEF-4757-9B2A-DF4B049F48BDFC0C1FCE-A70F-44EA-83AF-CDBF9B57CBC6
(Ducktape, you my bae)

Aankomend weekend ga ik met een Nederlands meisje (en nog wat anderen) naar Grampians en een stukje van de great ocean road bezichtigen. Dit is eigenlijk heel snel gelopen. Je hebt hier een soort facebook pagina voor backpackers en ik had daar een berichtje op geplaatst. Nog geen dag later en ik heb al complete weekend plannen (helemaal top dit). Het bleek ook nog eens dat wij gemeenschappelijke vrienden hebben. Over deze trip in de volgende blog dus waarschijnlijk meer maar ik heb er heel veel zin in!

Dan nog even wat leuke feitjes en het weer:

- Het stoplicht maakt hier een soort gek fluit geluidje als het groen wordt.
- Timtams (de koekjes hype van Australië) blijkt voornamelijk een toeristen hype te zien, ik vind ze niet erg bijzonder.
- Er is wel degelijk iets wat goedkoper is hier dan in Nederland; Benzine. Als je het omrekent naar de afstanden die mensen hier gemiddeld moeten afleggen valt het waarschijnlijk wel mee maar daar hebben we het niet over.
- Diesel is hier duurder dan benzine.
- Links rijden is heel interessant.
-Kanaries komen hier gewoon vrij in de natuur en stad voor.

Het weer is hier eigenlijk erg vergelijkbaar met vorige week. Steeds tussen de 15-22 graden dus helemaal prima. Vandaag heeft het wel geregend (dus ik ben niet op de fiets naar stage gegaan). Daar zijn ze hier alleen wel blij mee want het is hier belachelijk droog geweest de afgelopen maanden. Dit is eigenlijk al jaren zo en kan je in de natuur ook wel zien.

Nou hieronder dan nog ff wat  foto's.
Joe en tot de volgende!

IMG_0315IMG_0284IMG_0282

1. Lotte zwolsman:
    2 mei 2019
    We willen ook foto's met jou erop hè? :)
  2. Daniëlle:
    2 mei 2019
    Leuk om te lezen, Marieke! Dat is een heel boek geworden tegen de tijd dat je terug bent!
  3. Sandra:
    3 mei 2019
    Leuk om mee te lezen Marieke! Ik lees momenteel ook een dik boek over slaap van William C Dement en Christopher Vaughan " the promise of sleep". Super interessant!
  4. Marieke:
    11 mei 2019
    Haha bedankt voor het enthousiasme allemaal! Oh en Sandra, slaap is echt zo veel interessanter dan ik dacht! Ik zal het boek eens opzoeken ;)