Friends, spelletjes en meer Friends

6 juni 2019 - Notting Hill, Australië

Disclaimer

Ik weet dat het alweer even geleden is dat ik dit heb geupdate, maar goed we wisten van tevoren dat ik hier niet goed in zou zijn.

Onderzoek

Lieve kinderen van groep 7 (en anderen geïnteresseerde),

De laatste keer dat ik jullie sprak was ik net klaar met de data week en begon ik aan mijn nachtdiensten. Ondertussen zijn er alweer ruim twee weken voorbij en heb ik alweer een data week en (bijna) een labweek gehad. Gedurende de afgelopen dataweek was het super druk. We gaan namelijk eindelijk beginnen met de PTSS studie! Er moest dus een hoop geoefend worden met de taken die we de deelnemers geven en de foutjes moesten er hier een daar uitgehaald worden. Voor het oefenen van de belangrijkste taak hebben ze mij gebruikt. Ik had de taak namelijk nog nooit gezien dus dan kon ik goed deelnemer spelen.

Deze taak bestaat uit drie delen en die worden verspreid over drie dagen. Op de eerste dag krijg je op een beeld scherm soms een blauw en soms een geel scherm te zien. Bij een van de twee kleuren krijg je soms een stoot wind tegen te keel en bij de andere kleur nooit. Zo leer je een angstrespons te creëren voor een van de twee kleuren. In de volgende twee taken krijg je weer de twee kleuren te zien maar krijg je nooit een stoot wind op je keel. In deze twee keren leer je deze respons dus weer af. Vervolgens kijken we dan naar hoe angstig je gedurende de laatste taak nog bent en of je de angst dus goed heb afgeleerd. Hoe dit precies gaat mag ik helaas (nog) niet vertellen. Er doen namelijk veel reizigers mee aan onze onderzoeken en je zult zien dat er net eentje Nederlands is en dit voorbij ziet komen. ;).

Bij dit onderzoek is het ook weer zou dat de deelnemers 5 dagen en vier nachten (van zondag tot donderdag) bij ons in het lab verblijven. Daar krijgen zij ook weer een heel rij aan taken gedurende dag. Dit terwijl wij eigenlijk voornamelijk geïnteresseerd zijn in degene waar ik net over vertelde. Men vind het alleen verspilling om mensen 5 dagen in het lab te hebben en maar 3 taken te geven. Daarom geven we ze ook een hele hoop andere taken die andere mensen dan weer gebruiken voor hun onderzoek. Zo helpen we elkaar een beetje.

De mensen in dit onderzoek gaan geen slaap restrictie doen. Ze doen alleen de verschuiving, waarbij ze acht uur eerder naar bed moeten en ook acht uur eerder moeten opstaan. (eigenlijk net als mijn jetlag) De eerste twee nachten hebben ze een normale bedtijd en dan op de derde nacht vind de verschuiving plaats. De vierde nacht hebben ze ook weer een normale bedtijd. We testen hierbij ook niet de normale situatie gezien dus hebben ze maar 1 week in het lab. In deze studie doen ze het namelijk net iets anders. Hierbij worden de deelnemers van tevoren in 1 van 3 groepen ingedeeld.

Groep 1: hebben helemaal geen verschuiving, dus gaan ook op nacht 3 op hun normale tijd naar bed.
Groep 2: Gaat acht uur eerder slapen dan ze gewend zijn en slaapt dan ongeveer 8-9 uur.
Groep 3: Gaat acht uur eerder slapen dan ze gewend zijn en slaap dan ongeveer 8-9uur. Daarnaast krijgen zij ook melatonine voor het slapen gaan.

Zo testen we dus niet dezelfde persoon nog een keer maar testen we een ander persoon voor de normale conditie. Dit is makkelijker met het zoeken van deelnemers omdat ze nu maar 1 week in het lab mogen zijn. Daarnaast kun je de test met de kleuren geen twee keer doen omdat men dan al weet wat ze kunnen verwachten.

Volgende week hebben we al de eerste deelnemer! Ik heb dus twee labweken achter elkaar. Afgelopen week heb ik dagdiensten gedraaid. Die beginnen meestal om 07:00 en zijn dan om 15:00 weer klaar. De deelnemer die nu in het lab is zit in de slaaprestrictie fase. Ze krijgt dus maar 3 uur slaap per nacht. Daarnaast is ze ook in haar eentje wat inhoud dat ik een groot gedeelte van mijn dag haar aan het vermaken ben. We spelen spelletjes, kijken af en toe tv en zijn sinds gister ook aan het puzzelen. Misschien niet wat je verwacht van een onderzoeker maar dit hoort er in het slaaplab ook bij. De deelnemers mogen namelijk niet in slaap vallen overdag. Normaal gesproken houden ze elkaar wel gezelschap maar als er maar een is dan doen wij dat.

Volgende week heb ik de hele week avonddiensten. Die zijn van 15:00 tot 23:00 en qua tijd lijken mij deze diensten perfect. 7:00 is namelijk echt wel vroeg, ik sta dan ergens tussen 5:00-5:30 op. De nachtdiensten zijn wel erg laat en dan slaap je overdag, wat ook niet altijd helemaal lekker loopt. Het enige vervelende is dat er tijdens de avonddiensten vaak niet zo veel te doen is. De meeste taken doen we overdag dus dat wordt weer een hoop tv kijken en spelletjes spelen.

Er komt dus veel meer bij het onderzoek kijken dan alleen maar testen en experimenten!

IMG_0480IMG_0479

(Dit is mijn werkplek in data weken, met een van mijn favoriete collega's; Courtney)

De leef

Nou laten we beginnen met vandaag. Ik had niet meer op het rooster gekeken dus ik ben twee uur te vroeg op stage. YAAAAAAY. In plaats van om 5:00 opstaan had ik om 07:00 op kunnen staan gezien ik hier pas om 09:00 hoefde te zijn. Dat geeft mij dan wel weer de tijd om dit bij te werken dus dat scheelt. Daarnaast was er taart dus dat helpt ook.

Dat is wel echt een dingetje hier, er is hier bijna altijd willekeurig eten op het lab. Ik heb de afgelopen twee weken alles van chocolade mouse tot chips en popcorn gekregen. Af en toe is er zelfs wat gezonds ;). De dagen hier op lab zijn heel gezellig, mijn collega's zijn top en afgelopen week heb ik onder werktijd zo ontzettend veel Friends gekeken. Ik heb echt een top stage gekozen!

Mijn labmaten nemen mij ook nog mee om dingen te doen in het weekend! Afgelopen weekend zijn we langs wat bier brouwerijen geweest. Daarvan heb je er hier echt heel veel. Je kan daar gewoon langs gaan en een 'Taste-rack" bestellen, dan krijg je 6-8 kleine verschillende biertjes. Daarnaast kun je ook gewoon besluiten 1 volwaardig biertje te drinken. Dat was ontzettend gezellig en aan het einde hebben we natuurlijk aziatisch gegeten. Ze eten hier echt veel Aziatisch en ze hebben ook echt in alle varianten restaurants en fastfood ketens. We hebben allemaal ongeveer 3-4 biertjes op en gezien de prijzen hier was dat ook wel prima. Voor een pint (ong. 0,5L) betaal je hier tussen de 10-17 dollar. Dit is dan wel ook de meest gangbare maat dus ze drinken wel in grote eenheden ;).

Het weekend ervoor was ik druk bezig met verhuizen. Ik ben namelijk naar een studentenhuis verhuist. Studentenhuis is een vrij losse term gezien de helft van het huis al werkt. Ik mis de luxe van mijn vorige plekje wel maar hier kan ik dan weer net zo lang douchen als ik wil zonder mij schuldig te hoeven voelen. Voelde toch een beetje als logeren bij iemand waardoor je ook de hele tijd super vriendelijk etc. bent. Het huis is 20 min fietsen naar stage dus dat is wel een grote verbetering op de 60-90 min die ik hiervoor moest fietsen.

Na beddengoed, borden en bestek gekocht te hebben kon ik rustig settlen in mijn nieuwe kamer. Ik had ook een toaster gekocht, gezien ik hier alleen maar getoast brood eet maar die is helaas al weer overleden. Hoewel ik natuurlijk in principe maar 1 tas hoefde te verhuizen leek het alsof mijn spullen zich voort geplant hadden. Gezien ik met het OV ging verhuizen en dus ook stukken moest lopen had ik besloten twee tripjes te maken. Zo kon ik ook zo lang mogelijk genieten van mijn oude kamer ;). Met 1uur OV enkele reis was ik uiteindelijk toch wel het grootste gedeelte van de dag bezig met verhuizen. De volgende dag ben ik naar het immigratie museum gegaan waar ik gratis naar binnen mocht. (werkelijk schittermagisch dat studentenleven)

Daarnaast heb ik afgelopen week afgesproken met wildvreemde (dit blijft beetje tricky) om munchkin te spelen. Zoals velen van jullie weten ben ik een spelletjes liefhebber dus toen iemand op de facebookgroep vroeg wie er munchkin kwam spelen heb ik mij natuurlijk aangemeld. Nu is dit toevalig een spel wat ik ook veel met Jort en Ter (neefje en nichtje) speel dus helemaal top. Ook dit was heel gezellig en ik heb er een paar spelletjesmaten bij!

Ik ben nu ook langzaamaan bezig met het plannen van mijn reisplannen na mijn stage en ook weekendjes weg tijdens stage. Zo ben ik bezig met het boeken van een vlucht naar Sydney en ben ik een trip aan het plannen met de mensen van het lab naar een kust plaatsje hier dichtbij. Oh en ik heb mijn laatste opdracht voor de uni in Nederland ook ingeleverd. (4 dagen te vroeg, hallo dan) Dus is alleen nog het verslag van deze stage en dan ben ik Marieke bsc. Gelukkig kan je daar verder niks mee als geneeskunde student.

Nou ik ga maar weer verder met Friends kijken en puzzelen ;).

IMG_048167E42134-81CB-4ADA-AB8F-51765196916F

(Bier brouwerij en afterwork drinks met een van mijn beste labbro's Piyumi)

Joe en tot de volgende!