Trial and error

22 juni 2019 - Notting Hill, Australië

Disclaimer

Ja het is lang geleden, spijt het me? Niet echt.

Het onderzoek

Lieve kinderen van groep 7 (en anderen geïnteresseerde), we hebben nu dan eindelijk de eerste ronde van het PTSS onderzoek erop zitten! Dan zie je gelijk hoe anders het is om diensten te draaien op een onderzoek dat zo jong is. Er gaat nog van alles mis, dingen werken niet en er worden ontzettend veel dingen vergeten. Ik heb dit keer alleen avond- en nachtdiensten gedraaid. De avond is van 15:00-23:00 en dan gebeurt er eigenlijk heel weinig. De testen waren (bijna) allemaal in de ochtend gepland. Daarnaast waren er deze ronde twee deelnemers dus dan hoef je ze ook niet te vermaken. De ochtenddienst daarentegen had het juist ontzetten druk. Ze gaan dus voor de volgende ronde wat testen doorschuiven naar de middag. Zo worden gedurende het begin van het onderzoek allemaal kleine dingetjes aangepast om alles zo soepel mogelijk te laten lopen.

De mensen die dit onderzoek bedacht hebben hebben zelf ook nog maar heel weinig in het slaaplab gewerkt. Dit lijdt soms tot de hilarische situatie waarbij ik mijn supervisoren uit moet leggen hoe de dingen normaal gesproken gedaan worden. De EEG is hier een goed voorbeeld van. Dit hebben de deelnemers de hele dag op. Als ze opstaan halen we het eraf, gaan zij douchen en zodra ze uit de douche zijn krijgen ze het weer op hun hoofd.
Zo'n EEG kan op heel veel verschillende manieren, zo hadden wij in Nijmegen een soort kapje waar we de draadjes (elektroden) op aansloten en gaan ze hier direct op het hoofd. Elke ochtend moeten de juiste punten op het hoofd uitgemeten worden en dan plakken we ze met een soort pasta, wat lijm en een stukje gaas vast.

Nu gebruikte de ochtenddienst alleen steeds de verkeerde elektroden 's ochtends. We hebben namelijk ook elektroden die als een soort sticker werken en die je dus zonder pasta of lijm op kan plakken. Die zijn alleen niet bedoeld voor op het hoofd maar voor op je borst als we naar je hart willen kijken. Van de eerste twee dagen kan de data straks dus niet gebruikt worden omdat het signaal niet goed is. Nu was het wel de bedoeling dat de eerste ronde een oefenronde was maar dat is toch jammer! Zo'n eerste keer is dus meer een soort oefening en een manier om dingen uit te proberen.

Ik had vorige keer uitgelegd dat we kijken naar hoe goed de deelnemers zijn in aanleren en afleren van een angstrespons. We kijken dan voornamelijk of dit anders is tussen normaal slaap en verschoven slaap. We willen namelijk weten wat de invloed is van REM slaap op dit proces is. Slaap is namelijk niet simpelweg slaap maar bestaat uit verschillende fase. Zo heb je fase 1, 2, 3 en REM. De fases hebben allemaal verschillende kenmerken en zijn zo ook te herkennen op de EEG. Fase 1, 2 en 3 vinden we bij dit onderzoek niet zo belangrijk. We willen eigenlijk specifiek weten wat de invloed is van REM slaap. REM is de fase van je slaap waarin je droomt en komt eigenlijk voornamelijk voor in de tweede helft van jouw nacht. Nu heeft eerder onderzoek al laten zien dat REM slaap veel minder goed is als je overdag slaapt (bijvoorbeeld omdat je nachtdienst hebt), maar ook als je een jetlag hebt. Dat is dan ook de reden dat we bij de helft van de mensen de slaap verschuiven. Zo hopen we dat zij minder REM slaap hebben gedurende hun slaap om zo te kunnen testen of dit dus echt effect heeft.

Ik heb verder nu ook een beetje mijn eigen project gekregen binnen het keuze-maak onderzoek. Ik mag gaan kijken wat het effect van minder slaap doet op het maken van gezonde en ongezonde keuzes. De deelnemers krijgen namelijk een hele set testen over eten als ze in het lab zijn. Die mag ik nu dus allemaal met elkaar gaan vergelijken. Hier moet ik zelf ook nog het een en ander over leren dus daar zal ik de volgende keer iets meer over vertellen!

De leef

Het is alweer een tijdje geleden maar in het weekend van 8 juni was Mario (er zijn blijkbaar ook mensen die haar kennen als Marjolein) in Melbourne! Ik vind het wel mooi om te zien dat we allebei zo slecht zijn in het bijhouden van onze blog dat ik twee weken na dato de eerste ben die hierover schrijft. Marjolein loopt veeeel langer stage dan ik dus zij mag vrij dagen nemen. Zij kwam dus met wat vrienden een dagje naar Melbourne. Super vaag om iemand van thuis hier te zien. Maar goed toen zij al hun spullen hadden gedropt in hun debiel mooie airbnb gingen we al snel de stad in. Na een sushi lunch hebben we wat door de stad gelopen om vervolgens te eindigen op mijn favoriete rooftop bar.

Na wat ciders in gekocht te hebben zijn we vervolgens terug naar het airbnb gegaan om daar wat pizza en alcohol naar binnen te schuiven. Eenmaal verzadigd zijn we de stad ingetrokken op zoek naar club retro (die was lekker dichtbij). Na een mooi avond/nacht (zoals ik gewend ben van Mario) ben ik rond 4uur richting huis vertrokken waar ik door wat metroproblemen rond 6 uur aankwam. Toen ik weer ontwaakte was mijn bankrekening de enige met een kater, want die alcoholprijzen hier zijn echt niet normaal.

Afgelopen weekend ben ik met Courtney (een van mijn labmaten) naar een soort night at the museum wat heel tof was. Daarnaast kreeg ik hiervoor een tasting van al het Australische snoep wat ik niet kende. We waren dus al heerlijk misselijk voordat we aan onze pasta's begonnen. Mijn labmaten nemen mij eigenlijk elk weekend wel mee om iets te doen. Daarnaast hebben we de vrijdagmiddag warme chocomelk traditie waarbij we op vrijdag naar Chadstone rijden en daar bij KoKo black de beste warme of koude chocomelk van de wereld te drinken. Courtney en Piyumi zijn echt geweldig en besef mij wel dat dit het nadeel is van zo'n stage doen aan de andere kant van de wereld. Ik maakt hier geweldige vrienden maar die zullen het grootste gedeelte van mijn leven aan de andere kant van de wereld leven. Wel een goede reden om veel op en neer te blijven reizen in de toekomst!

Dit weekend gaan we dus ook weer wat doen. We gaan morgen naar de wijngaarden hier in de omgeving want daar is een groot wijnproef evenement dus dat kan alleen maar top worden. Ik moet voordat we vertrekken alleen wel voor iedereen ontbijt maken want ze willen allemaal heel graag poffertjes (of povertgies zoals Courtney het zegt) ontbijten. Vandaag was dus een goede dag voor helemaal niks doen. Gezien ik deze week 49 uur gewerkt heb was dat ook wel op zijn plaats.

Ik moest wat extra uren maken gezien ik volgend weekend voor een weekendje naar Sydney vertrek en daar een extra dag wilde aanplakken. Gezien ik hier maar 3 maanden ben heb ik geen vrije dagen dus moet ik de 1,5 dag die ik vrij wil ergens inhalen. Nu ben ik al een tijdje gewend aan het 8uur per dag werken dus dacht ik dat 10 uur per dag ook wel makkelijk moest kunnen. Dat ging op zich ook prima alleen was het wel fijn om vandaag niks te doen. Ik had wel op de planning staan om wat aan mijn verslag te werken maar dat is natuurlijk niet gebeurt. Dit soort dingen veranderen helaas niet echt als je in het buitenland zit. Het mooie is wel dat ik met mijn tijdszone in principe 8uur extra heb gekregen voor al mijn Nederlandse deadlines. Zou dus dom zijn om daar geen gebruik van te maken.

Ik had deze week ook weer een afspraak met mijn supervisor (Mr. eindbaas). Hoewel ik hem de eerste keer echt een zak vond was dit een goede meeting. Ik heb dus mijn eigen data gekregen om te analyseren en in de meeting kwamen allemaal enge woorden voorbij als; "Statistiek en Publiceren". Gezien ik hier nog maar 6 weken ben (de tijd rent echt voorbij) wordt dat interessant maar goed ik hoef mij in ieder geval niet te vervelen.

Het begint hier helaas wel steeds een beetje kouder te worden. Als ik 's ochtend richting werk vetrek hangt het meestal net onder de 10 graden en veel warmer dan 15 wordt het hier helaas niet meer. Gelukkig is het in Sydney wel iets warmer ;). Er zijn hier genoeg plekken in het land waar de temperaturen nog steeds dik 20+ zijn maar die liggen helaas net iets te ver weg om er een weekend van te maken.

Joe en tot de volgende

1. Lotte zwolsman:
    24 juni 2019
    Je bankrekening de enige met een kater! Moest ik ff heel erg hardop lachen! Mooi verhaal Mariek. Thx voor t delen.